Gezondheid

De kracht van vitamine D

Je hebt vast weleens gehoord dat vitamine D goed voor je is en dat het zonlicht een goede bijdrage levert aan je vitamine D-gehalte. Wat Vitamine D precies doet en hoe je nog op andere manieren aan de nodige hoeveelheid kunt komen, is je misschien minder bekend. Daarom behandelenwe in dit artikel de belangrijkste kenmerken en bronnen.

Wat doet deze vitamine?

Vitamine D zorgt ervoor dat het lichaam voldoende calcium uit voeding kan halen voor de groei en het behoud van stevige beenderen, botten en tanden. Verder bevordert het ook de werking van jouw spieren en immuunsysteem. Niet onbelangrijk dus om ervoor te zorgen dat je voorraad hoog genoeg is.

Waar zit vitamine D in?

We haalden eerder al aan dat zonlicht een natuurlijke bron van Vitamine D is. Helaas is het in ons land niet altijd zonovergoten weer en moeten we dus ook andere bronnen aanspreken. Waar zit vitamine D in? Een vraag die we graag voor jou beantwoorden.

Vitamine D in voeding

Wil je een ruime hoeveelheid uit jouw voeding halen, dan kun je het beste regelmatig vette vissoorten zoals makreel, haring en zalm eten. In mindere mate vind je dit ook terug in vlees en eieren. Margarine, bak- en braadboter en halvarine bevatten tenslotte een beperkte hoeveelheid toegevoegde Vitamine D. Een goed combinatie van de aangehaalde voedingsproducten stelt je dus in staat om je voorraad Vitamine D aan te vullen zonder het gebruik van supplementen.

Zit vitamine D in fruit?

Ben jij iemand die trouw elke dag de aanbevolen hoeveelheid fruit eet omwille van de vitamines die het je oplevert? Op de hoeveelheid Vitamine D in je lichaam zal fruit geen enkel effect hebben, eenvoudigweg omdat het deze vitamine niet bevat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je dagelijkse stukken fruit zomaar achterwege gelaten kunnen worden. Want dit bevat vele andere vitamines!

Voor wie niet genoeg de mogelijkheid heeft om zonlicht op te zoeken of voedingsstoffen te eten die rijk zijn aan Vitamine D, kunnen supplementen ook een oplossing bieden. Vraag hiervoor advies aan jouw huisarts of drogist.